Role w przetwarzaniu danych w ramach wyświetlania...
Jak dokładnie wygląda realizacja procesu marketingu behawioralnego?
W procesie wyświetlania użytkownikom reklamy behawioralnej zaangażowane mogę być następujące typy podmiotów:
Reklamodawcy - podmioty zlecające przeprowadzenie kampanii reklamowych w zakresie swoich towarów/ usług;
Podmioty Pośredniczące - podmioty takie jak m.in. domy mediowe (działające na zlecenie Reklamodawców, których zadaniem jest planowanie i zakup kampanii reklamowych) oraz firmy oferujące zautomatyzowane zarządzanie kampaniami reklamowymi, w tym narzędzia typu programmatic, licytacje w czasie rzeczywistym (RTB), które organizują proces wyświetlania reklamy na stronach internetowych Wydawców; w świadczenie usług prowadzonych przez Podmioty Pośredniczące mogą być zaangażowane różne podmioty, których rolę należy każdorazowo określić (mogą to być podmioty działające w relacji np. administrator – procesor lub procesor – podprocesor);
Wydawcy - właściciele serwisów internetowych, którzy odpowiadają m.in. za dostarczanie, umieszczanie treści (tzw. contentu) danej strony internetowej, zarządzanie i udostępnianie powierzchni swojego serwisu do działań reklamowych.
Każdemu z ww. typów podmiotów możliwe jest przypisanie jednej z następujących ról w zakresie przetwarzania danych osobowych:
Administrator danych – podmiot, który samodzielnie ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych;Współadministrator danych - podmiot, który wspólnie z przynajmniej jednym odrębnym administratorem danych ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych;
Podmiot przetwarzający (Procesor danych) - podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora;
Dalszy podmiot przetwarzający (Podprocesor danych) - podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora danych, natomiast podmiot przetwarzający (procesor) formalnie podzleca podprocesorowi przetwarzanie danych (często także bezpośrednio przekazuje mu dane osobowe).
Strona trzecia - podmiot inny niż osoba, której dane dotyczą, administrator, podmiot przetwarzający czy osoby, które - z upoważnienia administratora lub podmiotu przetwarzającego - mogą przetwarzać dane osobowe; podmiot, który nie pełni w stosunku do danych osobowych użytkowników stron żadnej roli.
W związku z różnorodnością scenariuszy, w jakich realizowany jest marketing behawioralny oraz rozbieżnościami interpretacyjnymi w tym zakresie, jednoznaczne przypisanie poszczególnym podmiotom ww. ról w wielu przypadkach nie jest możliwe. Konieczne jest więc podjęcie decyzji biznesowej, co do modelu, w jakim realizowane są działania. Wybór poszczególnych modeli wiąże się z różnym stopniem ryzyka.
Ryzyko to powinno być oceniane z perspektywy każdego z typów podmiotów zaangażowanych w prowadzenie działań marketingowych.